Å være på tur ute i naturen alene eller sammen med andre er noe av det beste vi kan gjøre. Det styrker helsa og immunforsvaret og gjør godt for humøret. I Ringsaker finnes det et eldorado av turstier på kryss og tvers i hele kommunen. Kanskje kan denne våren være tiden for å velge en ny sti i et nytt område? Slik kan vi unngå at alle går på de samme stiene. 

Det er ikke alltid lett å finne fram til nyttig informasjon for å få planlagt en tur. Vi vil hjelpe deg litt på veien og deler her konkrete tiltak, nyttige nettsider, tips om kart og annen turinformasjon:

craft-4851571_1920

Aktivitetstips

Turorientering: Bruk kart og kompass og finn o-poster som er plassert i terrenget og merket av på o-kartet. I år starter sesongen 9. mai. Det er satt ut til sammen 50 poster fordelt på Storihlehagan, Bjørgeberget og Moskogen (fra 9. mai) og Vollkoia og og Rustadberget (fra 21. mai). Konvolutter med kart og info selges i sportsbutikker i kommunen  eller på www.turorientering.no/ringsakerok. Fra rundt 20. juni vil det også være poster på flere områder rundt Sjusjøen. Konvolutter med kart og info selges på butikkene på Sjusjøen. På grunn av koronasituasjonen er det i år berøringsfri registrering av postene: På  hver post er det en tresifret tallkode/bokstavkode som noteres på registreringskortet du kjøper. Du kan ogå registrere på nett

Overnattingstur: De neste ukene er den beste tiden på året for uteovernattinger. I kommunen vår er det mange flotte steder å sove ute. Du trenger ikke gå langt og det krever ikke mye utstyr. Les gode råd og tips for en vellykket overnatting her. 

Turposter: Det blir turpostsesong i år også! Årets «10 topper» starter 1. mai. Mer informasjon om toppene finner du her. «Stolpejakten» starter 1. mai i Moelv og Brumunddal og 10. juni. på Sjsujøen. Mer informasjon om stolpejakten finner du her.

Nye turer: Hamar og Hedmarken Turistforening (HHT) lanserer nå helt nye, digitale turposter på Hedmarken i appen SjekkUT. Dette som et tillegg til 10 topper og Stolpejaken i Ringsaker. Disse digitale postene har sesong fra 2. april - 10. juni. Det er ingen fysiske poster ute i terrenget, men turene vi refererer til ligger som turforslag på UT.no. Når du er 50 meter eller nærmere «posten» i denne perioden (du må ha på GPS'n i telefonen din), så kan du registrere ditt besøk.

Aktivitetstips for eldre: Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse har laget en egen nettside med aktiviteter som kan gjøres hjemmefra eller på institusjon, alene eller sammen.

Aktiv familie: Her finner du aktivitetstips for barnefamilier fra HHT.

Usynlige poster: Ved bruk av appen UsynligO kan du orientere deg fram til posten og få varsel på telefonen når du er ved målet.  

Aktiv i Moelv: En ny, skilet løype på fem kilometer i Moelv med start i Skolevegen utenfor Kulturhuset og mål i Idrettsparken. Her kan du konkurrere mot deg selv og andre. Traseen er den samme som i Tour of Mjøsa. Alle som i perioden kan melde inn at de har gått, jogget eller løpt minst 15 runder i Tour of Mjøsa-traseen, er med i en ekstratrekning. Sesongen er fra 6. april til 30. juni. Les mer om konkurransen her

Gå på fototur: Å ta med kamera på tur kan gjøre turen enda bedre. Du vil huske mer at turen i etterkant og du kan blir mer oppmerksom på hva du har rundt deg på turen. Og for barn kan turen bli enda artigere. La deg inspirere av den verdenskjente naturfotografen Roger Brendhagen og hans fotokurs: Fototips fra A til Å og  Makroforedrag.

Paskebilder-Sjusjoen-RK-00799_500- Foto_Ringsaker_kommune

Nyttige nettsider med turforslag i Ringsaker

ut.no - her kan du finne din tur blant tusenvis av turforslag og hytter i hele Norge

Moelvmarkas Venner -  her finner du forslag til dagsturer til fots eller på ski med start fra Moelv 

skisporet.no - her kan du lete opp nykjørte skiløyper i ditt nærområde

map-2591511_1920

Planlegg turen - kart og turbøker

«90 turer i Stange, Løten, Hamar og Ringsaker»: Ny jubileumsturbok fra Hamar og Hedemarken Turistforening. Til salgs blant annet på Sport1 Olrud , Sport1 Brumunddal, Skar Intersport Moelv, Ark Brumunddal og i HHTs nettbutikk
 
«Turhåndbok for midtre Ringsaker»: I denne turboken får du tips til 161 ruter og stier i området rundt Moelv. Det finnes også kart til disse rutene. Bok og kart er til salgs blant annet på turistkontoret i Brumunddal og Skar intersport Moelv. Boken kan også kjøpes hos bokas forfatter, Torbjørn Hovde, på telefon: 416 61 732. Kartet kan kjøpes hos Moelvmarkas venner v/Børn Kristiansen. Telefon: 913 78 357. Mail: bgkdalseth@gmail.com
 

Turkart: Det finnes mange gode kart over turmulighetene i Ringsaker og omegn. 

 
91990739_171794147175925_6544487577267732480_n.jpg  91834796_838629566617961_5253196691833618432_n.jpg 92007754_551798372120881_8234100081989517312_n.jpg
 
girls-4582899_1920

Gode levevaner i en annerledestid

Daglig fysisk aktivitet, søvn og sunn mat gjør godt for oss. Det gjør at immunforsvaret vårt styrkes, vi får større overskudd og bedre humør. Men hva når hverdagen vi kjenner med faste rutiner og holdepunkter plutselig endres til noe helt annet og ukjent? Under følger generelle tips om hvordan holde på gode vaner i en tid hvor alt endres. Skrivet er laget av Frisklivssentralen i samarbeid med skolehelsetjenesten i kommunen. Har dere spesielle behov, følg de retningslinjene dere normalt har. 

Frisklivssentralen har også opprettet en «frisklivstelefon», et tilbud som er åpent i tiden med koronatiltak. Her kan du få informasjon og veiledning for å opprettholde eller endre levevaner. 
Tirsdager kl. 14.00-15.30: Tlf. 459 76 842 (Anna Kolsrud, fysioterapeut)
Torsdager kl. 14.00-15.30: Tlf. 459 76 841 (Ragna Gillebo, rådgiver/idrettspedagog)

* Fysisk aktivitet:

Barn og unge bør være i fysisk aktivitet på en måte som gjør dem andpustne og slitne, minimum 60 minutter hver dag. Voksne bør være i aktivitet minst 30 minutter per dag. Jo mer fysisk aktivitet, jo bedre. I en vanlig hverdag i barnehage, på skole og fritidsaktiviteter får mange nok aktivitet. Nå for tiden, når vi må planlegge og gjennomføre aktivitetene selv, har foreldre en viktig rolle i å bidra til at barna får nok aktivitet. Vi har satt opp noen tips til hvordan og hva dere kan gjøre.

Hvordan:
Snakk med barna/ungdommene om hva de synes er morsomt å gjøre på de aktiviteten de vanligvis deltar på (skole, fritid, organisert og uorganisert) og velg aktivitet/lek /øvelser ut fra det.
Ha en plan for dagen der fysisk aktivitet er inkludert.
Bli enige om tidsrammer for daglig bruk av skjerm, dataspill og andre stillesittende aktiviteter.
Snakk med andre foreldre om hva de gjør, del tips, få tips og bruk tipsene.
Lek fenger!

Her finner du konkrete aktivitetstips:
Facebook-siden til Frisklivssentralen Ringsaker. Her finner du også videoer med treningstips fra Monica Cae, fysioterapeut i ungdomsskolene.
Her finner du gymaktiviteter for alle barn og ungdom, samt konkrete aktiviteter.
Se også øverst på denne nettsiden under punktet «aktivitetstips».
Driver barnet med idrett, finnes gode tips på idrettens egne sider. Spør gjerne treneren om de kan hjelpe.

* Søvn og dagsrytme:

Nok og god søvn gir overskudd til å stå i hverdagens krav. Vanligvis må vi opp om morgenen for å rekke jobb, skole eller andre avtaler. Nå for tiden venter ikke læreren, jobben eller andre på oss på vanlig måte. Da kan det være lett å endre døgnrytmen. Under følger enkle tips for hvordan du kan opprette god døgnrytme og søvn.

Hvordan
Når vante rammer og avtaler uteblir, er det viktig at vi likevel holder på den vanlige døgnrytmen.
Trening og fysisk aktivitet i løpet av dagen gjør at du sover bedre.
Sørg for å bruke tid ute i dagslys hver dag.
Ro ned før legging.
Luft på soverommet, man sover best på et kaldt og mørkt soverom.
Begrense inntak av kaffe, te, cola etter kl. 17.00.
Hold bruken av digitale skjermen (TV, data og telefon) utenfor soverommet.
Ta pause fra nyheter. Vi trenger påfyll av gode opplevelser. Finn din balanse her.
Bekymringer løses ikke om natta. Lag deg tid/rom gjennom dagen til disse bekymringene/tankene.
Trenger du en «powernap» i løpet av dagen, bør den ikke vare lengre enn 20 minutter.

Her finner du mer informasjon:
Helsenorge har utarbeidet en egen side med gode søvnråd.
Eller du kan se filmen Sov godt – gode søvntips.

* Kosthold og regelmessige måltider

Vi fungerer best om vi får mat regelmessig, gjerne hver 3.-4. time fra morgen til kveld. Hold på den vanlige hverdagsrytmen på måltidene hvis den har vært god.

Hvordan:
Bruk muligheten dere har med mer tid sammen til å skape gode fellesskap i forbindelse med matlaging og måltider.
Planlegg hva dere skal spise, mange har god erfaring med å lage ukeplan.
Ha frukt, grønt og sunne alternativer lett tilgjengelig i huset.
Juster matinntak etter aktivitetsnivå.

Her finner du mer informasjon:
Enkle kostholdsråd finner du her.  .
Kosthold for ungdom finner du mer om her.

* Nyttige lenker for mer informasjon og hjelpesider på nett rettet mot ungdom:

Synes du det er vanskelig å være hjemme i fra skolen? Se her.
Har du fått noen nye uvaner i denne uvanlige tiden? Her finner du tips til hvordan du kan komme tilbake til dine gamle vaner.
Lurer du på hvilken hjelp du kan få nå? Se filmen Du kan få hjelp, selv under koronakrisen 
Her finner du åtte tips for å trives hjemme når skolen er stengt.
Trenger du noen å snakke eller chatte med? Se her.

* Helseråd for eldre:

De fleste av aktivitetstilbudene også for eldre er stengt, enten det dreier seg om koret, treningen, dagaktivitetstilbudet eller andre ting. Det er likevel viktig å holde seg i aktivitet, kanskje mer enn noen gang. Det er lett å bli passiv når man ikke kan ha kontakt med andre og er oppfordret til å være mest mulig hjemme. Situasjonen oppleves også som krevende for pårørende til personer med demens som ikke lenger har et dagaktivitetstilbud å være med på. Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse har laget en egen nettside med aktiviteter som kan gjøres hjemmefra eller på institusjon, alene eller sammen.

footwear-3118886_1920

Du trenger kun et par sko ...

Behøver du «et spark bak» for å komme deg ut på tur? Her følger noen gode sitater som kan være til hjelp. Sitatene er hentet  fra boken «Kunsten å vandre»: 
 
«Jeg går mens jeg kan hver dag» (Søren Kirkegaard)
 
«Jeg går meg til mine beste tanker» (Søren Kirkegaard)
 
«Det beste med å gå er at det er en av de få tingene som hjelper mot alt»
 
«Å gå: den eldste øvelsen, og fortsatt den mest moderne»
 
«Å gå er som å skrifte utbrente batterier»
 
«Det beste med å gå er at alle kan gjøre det. Du trenger bare sko og gå ut av døra. Alle sansene blir sterkere og opplevelsene gir ro og klarhet i hodet, mens kroppen blir sterkere»